Daudzdzīvokļu māju renovācija

Daudzdzīvokļu māju renovācija

Jurs Kantiševs, SIA „Jūrmalas namsaimnieks” tehniskais direktors

 

Beidzot pēc ilgas gaidīšanas ir izstrādāti noteikumi par Eiropas fondu naudas izmantošanu, un kopš 18. aprīļa sāksies pirmie semināri par procedūru, noteikumiem, apjomiem, kas uz šiem līdzekļiem var pretendēt, no kurienes ņemt naudu, kādi ir darbu veidi un cik lielu projekta daļu Eiropa faktiski uzdāvinās. Provizoriski tas ir līdz 50%. Cik zināms, tas ir pēdējais šāda veida dāvinājums, tā kā – ja kāds grib ieguldīt sava mājokļa attīstībā, tad šī ir reāli pēdējā iespēja.

Lai varētu pretendēt uz šo projektu, jābūt diezgan labiem rēķinu apmaksas rādītājiem – kopējā parādu summa par komunālajiem pakalpojumiem un apsaimniekošanu nedrīkst pārsniegt 10% no gada rēķinu summas. Tā kā iedzīvotājiem nāksies pašiem stipri piestrādāt pie šī jautājuma, jo, kā zināms, tā ir diezgan smaga problēma ļoti daudzos daudzdzīvokļu namos. Mēs kā apsaimniekotāji ļoti labi zinām situāciju. Vēl viens nosacījums – ēkai jābūt vairāk kā pieciem dzīvokļiem, lai varētu pretendēt uz šo ES fondu naudu.

Otrs smagais punkts – mājas iedzīvotājiem vajadzētu pašorganizēties, un vismaz divām trešdaļām dzīvokļu īpašnieku ir jānobalso par projekta realizāciju, jāizvirza pārstāvji un jāpilnvaro juridiska persona, kas šo procedūru virzīs līdz veiksmīgam noslēgumam. Mums šāda pieredze jau ir. „Jūrmalas namsaimnieks” ir stabils, Jūrmalas domes kontrolēts uzņēmums, kam ir speciālisti un resursi, un kas spēj šādus projektus virzīt līdz veiksmīgam iznākumam – pilnai projekta realizācijai. Lai pilnvarotu „Namsaimnieku” realizēt projektu, vēlams, ka ēka  ir  „Namsaimnieka” apsaimniekošanā.

Ir vairāki nami, kuros projekti ir uzsākti un novesti līdz brīdim, kad tos varētu sākt realizēt, diemžēl dzīvokļu īpašnieku iekšējo nesaskaņu dēļ tie nav realizēti. Diemžēl Jūrmalā ir tikai viens daudzdzīvokļu nams, kas ir izmantojis agrākajos ES fondu apguves periodos piedāvātās iespējas.

Šis nams Jasmīnu ielā 8 ir lielisks piemērs – pēc ēkas renovācijas kopējais siltuma patēriņš ir aptuveni 1/3 no agrākā. Tas ir ļoti iespaidīgs rādītājs! Turpat blakus - Jelgavas ielā 12 ir ēka, kas celta pēc tā paša projekta aptuveni tai pašā laikā, bet nav renovēta – ikviens var aiziet paskatīties, kāda ir starpība.

Pēc ēkas renovācijas samazinās ne vien siltuma patēriņš, bet arī karstā ūdens rēķini, jo projekta realizācijas laikā namā tiek siltinātas ārsienas, bēniņi un pagraba pārsegumi, atjaunotas visas komunikācijas sistēmas, ielikti jauni logi koplietošanas telpās. Caur nenosiltinātiem bēniņu pārsegumiem gaisā aiziet ļoti liels siltuma daudzums, un padomju laikā celtajās daudzdzīvokļu ēkās bēniņi faktiski nevienai nav siltināti. Ja pagrabā ir +25C, tad tas skaidri liecina – kaut kas nav tā, kā vajag. Tad faktiski cilvēki maksā par to, ka tiek sildīts āra gaiss.

Par mājas īpašnieku pašu līdzekļiem ir jāizstrādā energoefektivitātes audits un renovācijas projekts. Tās nav attiecināmās izmaksas. Šim nolūkam var noderēt mājas uzkrājums, protams, ja tāds ir izveidojies.

Pēc projekta realizācijas aptuveni 10-15 gadu, kamēr tiek izmaksāta aizdevuma daļa, rēķini būs tikpat lieli, kā pirms renovācijas, bet dzīvokļu īpašnieki iegūs daudz komfortablāku dzīves vidi, viņu īpašumu vērtība pieaugs, uzlabosies ēkas izskats.

Iesakām dzīvokļu īpašniekiem tā labi padomāt un nepalaist garām šo – pēdējo - iespēju. Padomju laikā celtās ēkas vienalga agri vai vēlu būs jāremontē, jo visam ir savs kalpošanas laiks. Projekta realizācijai Eiropa faktiski uzdāvina vairākus desmitus tūkstošu eiro, kurus citādi dzīvokļu īpašniekiem būtu jāsamaksā no savas kabatas. Ja paskatās, cik caurmērā izmaksā renovācija, tad piecu stāvu ēkai ar divām kāpņu telpām 50% no projekta izmaksām varētu būt 100 tūkstošiem eiro – tā ir liela nauda.

Kā mēs zinām, vairākās mājās jau dzīvokļu īpašniekiem tiek dalītas anketas, lai apzinātu viņu viedokļus. Ja ir mājas, kuru iedzīvotāji domā, ka vajadzētu pretendēt uz Eiropas naudu, bet šāda aptauja vēl nenotiek, tad aicinām vērsties tuvākajā „Jūrmalas Namsaimnieka” klientu apkalpošanas centrā pie pārvaldnieka, un viņš zinās pateikt, kas viņiem jādara.